Enige tijd geleden zag ik overeenkomsten tussen het ulebord en de zeeuwse of nu misschien beter gezegd Thoolse versiering op de punt van het dak, nl. De zwarte pauw (met hangende staart). Ik heb de locals gevraagd of ze van de afkomst wisten, dat wist men niet. Op de vraag wat de betekenis was riep men in koor: “Je mag dan wel trots zijn, maar j’ oef ur nie mee uut te slovuh”! Geweldig antwoord, maar ik had het gevoel dat er toch nog wat meer achter zat. Temeer omdat ik al veel eerder en nog voordat ik het “thoolse” teken met de freyas in verband had gebracht al eens gegrepen was door een uitdrukking (take that feather of your cap sir and pass that feather around), welke een mooie betekenis bleek te hebben en mij leidde tot ontdekkingen tav de pauw als symbool (zo blijkt de pauw als symbool gebruikt te worden door satanisten, luciferianisten, de fam. Van Habsburg, in de teksten van Leonard Cohen, enz.. Het betreft in deze gevallen echter altijd een pauw met gespreide veren)...
Ook vroeg ik mij af waar de naam Syrhed vandaan kwam en of dit iets met de pauwensymboliek te maken had (Syrhed huisde immers oorspronkelijk, evenals Minerva, in Zeeland...)
Nu werd kort geleden ineens mijn aandacht geleid tot de Yazidi’s. Het woord sprong voor mij ergens uit en ik dacht dan ga ik er over lezen. Het artikel ging over de Yazidi’s het pauwenvolk... (ik wist slechts vaag iets aangaande de Yazidi’s). Ik zocht verder op dit onderwerp en wat ik vond was op z’n minst gezegd opmerkelijk. De Yazidi’s zijn een volk met kaukasische trekken en het volk wordt sinds mensenheugenis onderdrukt en er wordt door sommige mensen uit hun buurvolken de misdaad begaan dat de Yazidische meisjes en vrouwen ontvoerd worden. Vaak speciaal om ze te bezwangeren (“te trouwen”) met het doel dit volk door vermenging uit te roeien. De vrouwen met de lichtste huidskleur en de lichtste haren zijn tot dit doel het meest gewild, helemaal wanneer ze ook nog eens blauwe ogen hebben (dit was niet nieuw voor mij). Wat wel nieuw was voor me was, de religie van de Yezidi’s, alsmede dat dit hand in hand ging en gaat met de eerder genoemde reden voor de monsterlijke misdaden voornamelijk gericht en gepleegd tegen Yezidi vrouwen. De vervolgingen bestonden nog langer dan ik dacht en bleken van gecombineerd etnische en religieuze aard.
De vervolgers en veel buitenstaanders zijn van mening en beschuldigen de Yazidi’s van duivelaanbidding. (Indien men echter onderzoek zou doen blijkt dat idee zelfs niet te blijven staan.) Het is een monotheistische religie, waarbij geen nadruk op geloof gelegd wordt maar op het doen en laten van de leden. De leden worden als Yezidi in de religie geboren, toetreding is niet mogelijk en huwen buiten het eigen volk dat mede (verenigd is door de religie) is niet toegestaan. Hun voornaamste symbool dat voor de lichtende engel staat welke volgens de religie hier behoorlijk wat te zeggen heeft, is een pauw...
Hun krijgers lieten vroeger aan het aantal veren op hun hoofddeksel zien hoe veel gevechten ze gewonnen hadden...
Ze hebben een tempel Lalish welk een dak heeft die aan de phrygian cap doet denken, ze dragen bij gelegenheden een phrygian cap (waar Hellenia tevens mee afgebeeld wordt). In hun symboliek zoals bij de ingang van de tempel, is oa een zonnewiel te zien (kijk vooral ook even naar wat er nog meer te zien is). Ze hebben het vuur als symbool/ritueel.
En deze mensen hadden een bepaalde administratie van hun gebieden. In ieder plaats welke onder hun bewind viel was een bronzen beeld van een pauw. De Yazidi’s kwamen oa uit een gebied dat Serhed heet, in wat nu Turkije is. Toen deze mensen daar wegtrokken, noemden ze nieuwe plaats waar ze zich vestigden naar de plaats waar ze vandaan kwamen nl.: Tawisa Serhede (“daar was Serhed”/ “dat was/is een sierraad”?*), later Tawisa Misqova (dat was/is een miskoop?*) genoemd (waar het woord Moskou vandaan komt!).
Al met al zeer boeiend! Ik ben benieuwd naar jullie reacties en inzichten, tbv verder onderzoek!
Hieronder een aantal links:
https://www.youtube.com/watch?v=THdTv2af1bA
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jezidi%27s (Ja, ik weet het wikipedia, maar toch)
https://www.theosophical.org/publicatio ... he-yezidis
https://i.pinimg.com/originals/65/03/73 ... a26aac.jpg
https://www.kurdistan-photos.com/cache/ ... ef_604.jpg
https://i2.wp.com/monstermovieitalia.co ... C855&ssl=1
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... dline.html
(Er zijn natuurlijk meer bronnen en natuurlijk vast ook nog van betere kwaliteit, zie dit aub slechts als een suggestie/beginpunt)
Hartelijke groet,
Helena
De pauw, de Yezidi’s, Syrhed en de mogelijke Freya connectie
Re: De pauw, de Yezidi’s, Syrhed en de mogelijke Freya connectie
Dit is inderdaad zeer interessant, Helena. Hier zijn alvast een paar aantekeningen.
(Ons woord 'sieraad' zou, dichter bij het originele woord, eigenlijk 'sierheid' moeten zijn. Ik moet een lijst maken van dergelijke zuiveringen.)
In: "Geschiedkundige Aantekeningen en Ophelderingen bij Thet Oera Linda Bok — door Dr. J.G. Ottema — Tweede, vermeerderde uitgave" (1878, p.44):
(Ons woord 'sieraad' zou, dichter bij het originele woord, eigenlijk 'sierheid' moeten zijn. Ik moet een lijst maken van dergelijke zuiveringen.)
In: "Geschiedkundige Aantekeningen en Ophelderingen bij Thet Oera Linda Bok — door Dr. J.G. Ottema — Tweede, vermeerderde uitgave" (1878, p.44):
Op mijn blog (2016), voegde ik eraan toe:Bl. 186. r. 7. v.o. Jes.us, Jessos, Jess.
Bij de verdrijving van het Buddhisme uit Kashmir en de verspreiding naar oostelijk gelegen landen, schijnt de naam Jess verloren geraakt te zijn en in de legende plaats gemaakt te hebben voor die van Gautama en Sakyamuni. Doch de invloed van Buddha's leer schijnt zich ook westwaarts verspreid te hebben bij de Vuuraanbidders in Aria, bij de Parsen en bij die in Aderbeidshan, welke laatste (door H. A. Layard nog bezocht) in hunnen naam Yezidis, volgers van Jess, de herinnering aan Buddhas eersten naam bewaard hebben. Desgelijks bij de Slavonische volken, waaronder de Oud-Poolsche Mythologie den naam Jess geeft aan de hoogste Godheid en tevens aan de schitterendste en grootste der planeten, Jupiter.
I found an interesting etymology:Since Yaz, yez, yes, jes is all the same, this explains the name JES.US, and it might even explain "yes" as in our confirmation: I honor, I agree.Yazata is an Avestan language passive adjectival participle derived from yaz-; "to worship, to honor, to venerate". wikipedia/Yazata
In mijn paas-tekening koos ik een vogel, phoenix (hergeboorte en vernietiging van beschaving, en wederkerende persoonlijke mentale strijd) gekozen ipv een slang, draak, griffioen(voor mijn vermoedens betekenen die allen iets overeenkomstigs, ook heraldisch; de macht tussen mens beneden en god boven) als lucifer, hoogste engel, waarvan Yazidis zeggen dat die weer in gods gratie kwam. Wel analoog aan wat ik wou uitdrukken wat betreft reconnectie met de werkelijke 'wralda', wat er na de zondeval gebeurt/dient te gebeuren. Naar aanleiding van een pasgevonden Maya muurschildering waar een oerkoning/priester/vader offers brengt aan een boom waar een vogel in zit. De vier elementen in offer uitgedrukt door hert, vis, vogel, en besnijdenis. Later zag ik dat bij Irminsul afbeeldingen ook vaak een vogel erboven wordt gezet. Boodschapper of avatar van de goden?
in mijn esoterische begrip is de vogel een verleidende lagere god danwel een tiran. Of de daad van de held een claim tot messias- of koningschap. De pauwe veren als verleiding, new-age-achtig, tye-dye DMT verschijning. Pracht en praal van machthebbers. Maar ik wou de perzen en Yazidis niet hun positieve invulling van de pauw nemen, en het lekker gruwel-europees houden. In de andere is het een driehoekige spiegel/electronisch oog dat dit aspect aangeeft.
De perzische talen en veel bijbelse mythen zijn overigens van indo-europese oorsprong.
in mijn esoterische begrip is de vogel een verleidende lagere god danwel een tiran. Of de daad van de held een claim tot messias- of koningschap. De pauwe veren als verleiding, new-age-achtig, tye-dye DMT verschijning. Pracht en praal van machthebbers. Maar ik wou de perzen en Yazidis niet hun positieve invulling van de pauw nemen, en het lekker gruwel-europees houden. In de andere is het een driehoekige spiegel/electronisch oog dat dit aspect aangeeft.
De perzische talen en veel bijbelse mythen zijn overigens van indo-europese oorsprong.
De Pauw is altijd de bewaker op de erfen van herenboeren in Zeeland geweest. Zelfs tot op de dag van vandaag, al is het wel minder dan 30 jaar geleden. Pauwen zijn heel waakzaam en maken veel geluid als je het erf oploopt. Ze zitten vaak in bomen met lage takken. Misschien helpt dit met de betekenis van de pauw op het dak. Dit was wel op Walcheren en ben niet veel op Tholen geweest dus daar kan ik niets persoonlijk over zeggen maar toen ik jong was hadden veel erfen in Zeeland pauwen als bewaking ... en ze zijn prachtig. Nyhelena kwam natuurlijk van Walcheren en een beeld van haar zittend op een Mondriaan Bankje staat op de duinen in Domburg.