Khazaren in Oera Linda

Post Reply
Texel

Khazaren in Oera Linda

Post by Texel »

Weet iemand of er Khazaren worden genoemd in OL? In de lijst op p.143-150 kan ik ze niet vinden maar wellicht worden ze genoemd onder een andere naam.
ott

Re: Khazaren in Oera Linda

Post by ott »

Ze worden niet onder die naam genoemd. Ik weet te weining over de Khazaren (en over welke tijd het zou moeten gaan) om te kunnen beoordelen of ze er met een andere naam in voorkomen.

Heb je de teksten zelf al gelezen? Dan kun je de vraag mogelijk zelf beantwoorden. In dat geval zie ik uit naar je conclusie of nadere vragen.
Texel

Post by Texel »

Volgens Enc.Br. (RRI V:552) zijn de Khazaren te dateren vanaf de tweede helft van de 6e e., als een verband van Turkse en Iraanse stammen, t.n.v. de Zwarte Zee en t.w.v. de Kaspische Zee, waar zij een handelsimperium hadden gesticht. Vanaf de 10e e. zijn ze historisch op hun retour. Hun geschiedenis heeft echter ook een legendarische component waardoor ze nooit helemaal uit de verbeelding verdwenen zijn.
Ik luisterde naar een interview met de Amerikaan Clif High (wiens geloofwaardigheid ik momenteel tracht na te gaan). Deze man beweerde dat de Khazaren de handelscontacten van de Fryas met de Chinezen vanaf zeker moment hebben verziekt zodat zij zelf er met de buit vandoor konden gaan en de Fryas achter het net visten. Volgens hem stond wat hij vertelde in OL. Ook de Chinezen heb ik opgezocht in de namenlijst op pp.143-150 en niet kunnen vinden.
Het pikante aan de hele kwestie is dat het gebied waarin de Khazaren geopereerd hebben gedeeltelijk samenvalt met de huidige Ukraine. Ik vermoed dat dat de reden was dat Clif High ze ter sprake bracht.
OL heb ik nog niet lang genoeg in huis om er goed vertrouwd mee te zijn. Onderwerp het momenteel aan een cursorische lezing op zoek naar Khazaren en Chinezen. Eigenlijk druist dat tegen mijn methode van eerste lezingen in, maar ik wil een recensie schrijven over dat interview.
Misschien zijn de Chinezen een betere ingang voor mijn vraag.
ott

Post by ott »

Wat ik van Clif High heb gezien komt op mij niet zorguldig over. Een deel van wat hij zegt is interessant, maar hij verzint er veel bij (zonder dat duidelijk is wat). Chinezen komen ook niet expliciet voor in OL. Heb je een link of titel van het interview?

Wanneer ik meer tijd heb (en beter weet waar je naar op zoek bent) kan ik wel relevante fragmenten noemen.
Texel

Post by Texel »

De link naar het interview: https://icic.law/2023/09/17/clif-high-a ... -humanity/.
Clif begint over OL tegen het eind: 1:37:54.
Het is ook mijn indruk dat hij er maar wat op los praat. Des te belangrijker is het zelf met exacte gegevens te komen.
Texel

Post by Texel »

Ik heb OL nu geheel doorgelezen, jammer dat het de eerste keer wat snel moest maar dat komt door die recensie die ik wil afhandelen. Ik kan mij domweg niet voorstellen dat dit een forgery is. Alleen het werk al, daar begint niemand aan zonder duidelijk omlijnde dwz lucratieve motieven. Dit geschrift strijkt alleen maar mensen tegen de haren in. Daar zit iets heel anders achter en wel precies datgene wat op de eerste bladzijde staat, Okke mijn zoon etc. Maar ik ben geen expert op het gebied van manuscripten.
Wat ik hoogst interessant vind is de taal. Die doet mij sterk aan het IJslands denken dat ik indertijd heb leren spreken, lezen en schrijven. Ik zie erg veel overeenkomsten, met een beetje oefenen kan ik het lezen. Het klinkt ook goed, als gesproken taal. Als iemand het verzonnen had, was dat heel anders geweest.
Maar wat ik wilde opschrijven was dat ik geen Khazaren of Chinezen ben tegengekomen. Dit was de eerste keer dat ik Clif High heb gehoord, en ik denk dat er iets loos is met die man.

Als ik weer een vraag heb, kom ik terug. Maar ik moet mij er eerst meer in verdiepen.
Wil Helm

Post by Wil Helm »

Misschien een vraag die het voor Jan wat concreter kan maken:

De persoon in de video stelt dat OLB het zou hebben over "the name-stealers", die hij dan gelijkstelt met de Khazaren.
Kan niet direct op zo'n OLB fragment komen waar men "naamstelers" of iets dergelijks zou beschrijven, zeker in relatie met China handel.

Maar duidelijk is dat de man het over 'pretenders', impersonators, heeft.
Een volk dat zich graag uitgeeft voor iets/iemand die ze niet zijn.
Of alleszins dit gedrag eigen is wanneer nodig lijkt voor henzelf, zonder scrupules.

Imo kan bijna niet anders dan over Finda (of deel ervan) te gaan, in de ogen van de man.
Als ik mij niet vergis heeft OLB hierrond wel fragmenten dat ze de Frya gemeenschap 'infiltreerden' (als slaven).
Met hun wilde verhalen en gedrag heel aanlokkelijk voor de meer strikt opgevoede Fryan jeugd.

Persoonlijk kwam bij mij altijd het beeld op van zigeuners. Kleurrijk, nomadisch volk.
Glad ijs, zeker als je ziet dat ze zo vervolgd werden samen met de Joden.
Nog altijd niet erg geliefd door hun vrije levensstijl.
Dat is toch wel frappant die tweespalt.
Fryans noemen zich ook vrij, maar toch strikt in hun normen/waarden.

Qua naam lijkt de mogelijke verklaring van Khazaren kort bij die van Katharen.
Ketsers. Zoals de Tartaren Tarters zijn.
Ketsen als afwijken, weigeren (in de pas te lopen).
Zijgaaners. Sjoemelaars voor sommigen dus.
Daarom dat de Sinti en Roma "zigeuner" ook als een scheldwoord beschouwen.

Om terug op die Khazaarse imitators (van identiteit) te komen: interessant om weten is dat het Mongoolse tijdperk gekend staat voor een vroeg invoering van "passen" (identiteitskaarten). Om de handel in hun groot rijk te faciliteren, en vertrouwen te creëeren met wie men zaken deed. Een zwendel in deze passen kan vermoedelijk bedoeld worden om de zaak te rippen.

Over de interessante melding van de Kaspische zee: etymologen leggen, weliswaar vaag, de link met Cas zoals in Cashmir, het hart van Finda's land. De Kaspsiche zee zou zo maar eens ook een voormalig landgebied (oudland) kunnen zijn, nu onder water na een catastrophe. Een "kaske" in't Vlaams is een heuvel. Kas-meer zou dus een meer omgeven door Kassen (bergen) kunnen zijn. Verborgen, gemaskeerd, door bergen als je wil.

Kort gehouden dus:
zit er in OLB een fragment over het stelen van namen/identiteit, zich voordoen als iemand anders.
ott

Post by ott »

Wil Helm wrote: 28 Sep 2023, 21:55 zit er in OLB een fragment over het stelen van namen/identiteit, zich voordoen als iemand anders.
The most obviously related chapter seems to be 18. Rika: Title Theft.
Wil Helm

Post by Wil Helm »

Thanks for this information Jan.
I can see some correlation with the notion of 'pretenders', though seemingly in another context.

Meaning, for me with that in mind, difficult to grasp how one can get from here to the topic of Khazars imitating some identity in the trade with China.
Texel

Post by Texel »

Bedankt mannen voor de medewerking. Inmiddels weet ik genoeg. 't Lijkt me verstandig Clif High voortaan te omzeilen.
Chapter 18 Title Theft vond ik een mooi hoofdstuk. Daar had iemand diep nagedacht voor hij iets opschreef.
Post Reply